Gazdaság,  Mindennapok

A boltok polcai a hétvégén jobban meg fognak telni

A Co-op vásárlói a hétvégén tapasztalhatják, hogy az üzletek polcain a készletek fokozatosan visszatérnek a normális szintre, miután a cég bejelentette, hogy újraindítja online rendelési rendszerét a beszállítók számára, miután egy kibertámadás következtében súlyos problémák merültek fel. A támadás következtében nemcsak a kifizetési folyamatok akadoztak, hanem széleskörű hiány alakult ki a boltokban, emellett a vásárlók és az alkalmazottak adatai is veszélybe kerültek. A bűnözők, akik a DragonForce nevű kibertámadó szolgáltatást használták, azt állítják, hogy felelősek egy hasonló támadásért is, amely a Marks and Spencer (M&S) üzletláncot érte, valamint egy kísérletért, amely a Harrods áruházra irányult a hónap elején.

A Co-op közölte, hogy rendszereit fokozatosan, biztonságosan és ellenőrzött módon állítja helyre. A hónap elején a kibertámadók behatoltak a Co-op informatikai hálózatába, láthatóan pénz kicsikarására törekedve. A cég korlátozta a támadás hatását azzal, hogy leállította bizonyos IT rendszereit, beleértve a beszállítói láncot és a logisztikai műveletek egyes részeit, ami óriási zűrzavart okozott a szállításokban. Vásárlók képeket osztottak meg az üres boltpólcokról és hűtőkről, amely különösen problémás volt a vidéki közösségekben, ahol a Co-op lehet az egyetlen nagyobb élelmiszerbolt.

A cég elmondása szerint a következő napokban várható, hogy a boltban és online egyaránt javulni fog a helyzet, mivel együttműködnek a beszállítókkal a készletek feltöltésében. A Co-op azt is jelezte, hogy minden kifizetési rendszer, beleértve a kontaktus nélküli tranzakciókat, újra működik. A cég nyilatkozatában megköszönte „a kollégák, tagok, partnerek és beszállítók támogatását” a helyzet kezelésében. Bár a kiskereskedő most arra számít, hogy visszatérhet a megszokott üzletmenethez, szakértők figyelmeztetnek, hogy a kibertámadás hatásai még hosszú ideig érezhetőek lesznek.

Oli Buckley, a Loughborough Egyetem kiberbiztonsági szakértője a BBC Newsnak elmondta, hogy egy ilyen támadás reputációs hatása hosszú távon is megmaradhat. „A helyreállítási munkálatok kicsit enyhíthetik a helyzetet, de a bizalom újjáépítése sokkal nehezebb feladat” – tette hozzá. A helyreállítási és biztonsági rendszerek fejlesztésének költségei szintén „hosszan tartó hullámhatással” lehetnek a cég pénzügyeire. Harjinder Lallie, a Warwicki Egyetem kiberbiztonsági oktatója szerint a vásárlók valószínűleg „óvatosabbak lesznek a személyes és pénzügyi adatok megosztásában”.

A kibertámadás figyelmeztetés a kiskereskedelmi ipar számára, hogy a bonyolultabb IT rendszerek és a fejlett támadások miatt a „proaktív befektetés a rugalmasságba már nem opcionális – ez elengedhetetlen” – mondta. A Co-op korábban üzenetet küldött beszállítóinak, amelyben türelmet kértek, amíg helyreállítják rendszereiket, és figyelmeztettek a rendelési volumenek valószínűsíthető „volatilitására”. A kibertámadók azt állítják, hogy 20 millió ember magánadatait birtokolják, akik feliratkoztak a Co-op tagsági programjára, de a cég nem erősítette meg ezt a számot.

Az M&S kedden elismerte, hogy a kibertámadás során néhány vásárlói adat eltűnt a rendszereikből. Jelenleg a vásárlók még mindig nem tudnak online rendeléseket leadni az M&S-nél, majdnem három héttel azután, hogy a kiskereskedő kénytelen volt felfüggeszteni azokat. A BBC újságírója, Joe Tidy közvetlenül beszélt azokkal, akik azt állítják, hogy felelősek az M&S és a Co-op hackeléséért. A kiskereskedő nehézségekkel küzd az üzleti tevékenység normalizálása terén, miután áprilisban kibertámadás érte, és elnézést kértek a vásárlóktól, miután alkalmazásuk és weboldaluk pénteken leállt. A bolt tulajdonosa, Graham Rutherford hozzátette: „A valóság elérte a boltot – hamarosan bezárják és lebontják.” A cég nem képes minden nyomást elviselni a tarifák miatt, még a bejelentett csökkentett szinteken sem.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/ckg4zrpk5p7o

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük