
Heathrow leállásának oka továbbra is rejtélyes
A Heathrow repülőtér leállását okozó tűz okai még mindig ismeretlenek, derül ki a legfrissebb ideiglenes jelentésből. A tűz március 20-án, a korábbi éjszaka egy közeli elektromos alállomáson keletkezett, és ennek következtében az áramellátás megszakadt a repülőtéren. A tűzeset következtében a Heathrow szinte egész nap zárva tartott, ami több mint 270 000 utazást érintett világszerte. A jelentés szerint a National Energy System Operator (Neso) közölte, hogy a tűz egy transzformátor elszakadásával és lángra lobbanásával kezdődött a Hayes-i alállomáson, London nyugati részén.
Heathrow vezetősége üdvözölte az ideiglenes megállapításokat, és reményét fejezte ki, hogy a végleges jelentés választ ad a tűz okaira vonatkozóan. A Metropolita Rendőrség terrorelhárító egysége már korábban megkezdte a tűz vizsgálatát, de a Neso megjegyezte, hogy a nyomozók nem találtak semmilyen gyanús körülményt, ami a tűzeset szándékos voltát sugallta volna. Ed Miliband energiaügyi miniszter sürgős vizsgálatot rendelt el a tűz ügyében, hogy megelőzzék hasonló esetek bekövetkezését a jövőben, és utasította a Nesot, hogy hat héten belül adjon tájékoztatást az ügy előzetes megállapításairól.
A Heathrow vezetését kritikák érték a repülőtér leállásáért és az azt követő hosszú időtartamú zárásért. A Neso tájékoztatása szerint a repülőtér termináljainak áramellátása hét órával azelőtt helyreállt, hogy a járatok újraindulhattak volna. A tűz a North Hyde alállomáson, amelyet az 1960-as években építettek, március 20-án 23:21 GMT-kor kezdődött, és azonnali áramkimaradást eredményezett. Az áramkimaradás 66,919 belföldi és kereskedelmi ügyfelet érintett, beleértve magát a Heathrow repülőteret is. A Met Rendőrség 00:42-kor kihirdette a jelentős eseményt, és Heathrow 01:11-kor hozta meg a zárásról szóló döntést másnap reggel.
Fintan Slye, a Neso vezérigazgatója kijelentette, hogy fontos, hogy a megfelelő tanulságokat levonják az esetből, hogy megelőzzék a jövőbeli hasonló helyzeteket, és hatékonyan kezeljék azokat, amikor előfordulnak. Az áramellátás helyreállítását követően a Heathrow repülőtér biztonsági ellenőrzéseket végzett, hogy biztosítsák a biztonsági rendszerek teljes működőképességét, mielőtt az utasok megérkeztek volna a repülőtérre. A repülőtér közleménye szerint fontos lenne további világosságot nyerni abban, hogy a tűz hogyan keletkezett, és miért érintette a két transzformátort, hogy a jövőben nagyobb rezilienciát biztosíthassanak az Egyesült Királyság energiahálózatának.
A North Hyde alállomást birtokló National Grid és a helyi áramelosztásért felelős SSEN mindketten üdvözölték az ideiglenes megállapításokat, és várják a Neso végleges jelentését. A London Fire Brigade (LFB), amely 70 tűzoltót küldött a helyszínre, korábban elmondta, hogy a tűz olyan transzformátort érintett, amely szigetelő olajat tartalmazott, és teljes lángra kapott. A LFB nyilatkozata szerint a tűzoltóknak várniuk kellett, amíg a transzformátor lehűlt, mielőtt átvágták a fém burkolatot, hogy elérjék és eloltsák a nehezen hozzáférhető tűzfoltokat.
Az ideiglenes jelentés közzététele után Miliband azt nyilatkozta, hogy várják a teljes jelentést, hogy megértsék, mi történt, és tanuljanak a tapasztalatokból az Egyesült Királyság energiarezilienciájának megerősítése érdekében. A Heathrow vezetősége hangsúlyozta, hogy a repülőtér biztonságának megőrzése érdekében hozták meg a zárásról szóló döntést, és céljuk az volt, hogy a lehető leghamarabb újra megnyissák a repülőteret a tűz után.
