Hírek,  Mindennapok

Kinek higgyünk az időjárás-előrejelzésben?

Februárban a legnagyobb esőzések sújtották Észak-Queenslandet, Ausztráliát, amely hónapokig elhúzódó csapadéknak bizonyult. A helyi lakosok sokat szenvedtek az éjszakai álmatlanságtól, mivel sosem tudhatták, milyen mértékű áradásra és károkra ébrednek reggel. Különösen Andrew Brown, aki nappal kiberbiztonsági oktató, de emellett amatőr időjárás-előrejelzőként is tevékenykedik. Kevesen tudják, hogy ő a Wally’s Weather nevű Facebook-oldal mögött álló elme, amely 107 000 követővel és havonta 24 millió megtekintéssel büszkélkedhet, és az időjárásra összpontosít Queensland trópusi államában. A rekordmennyiségű áradás idején, amikor 400 embert kényszerítettek otthonuk elhagyására, Brown éjjel-nappal posztolt, még éjszaka is felkelt, hogy frissítéseket osszon meg közönségével, mivel úgy érezte, kötelessége tájékoztatni őket. Még a munkahelyéről is korábban távozott, amikor észrevette, hogy az időjárásradarja alapján öt órás, megállás nélküli eső közeledik, és nemcsak a Facebook-követőit figyelmeztette, hanem főnökeit, kollégáit, feleségét és felnőtt gyermekeit is. „Amikor egy nagy időjárási esemény történik, megpróbálsz minél több értesítést adni az embereknek” – mondta Brown.

Townsville-ban él, amely a régió központja, ahol a január és március közötti időszakban jellemzően csapadékos, forró és párás időjárás uralkodik. „Az emberek tudni akarják, mi történik, mert még ha áramtalanítják is őket, valószínűleg internetkapcsolatuk még van. Ezek a rendszerek hírhedtek arról, hogy éjszaka érkeznek, amikor nem látszik, mi történik, így az ember valóban úgy érzi, hogy ők az emberek szeme és füle” – tette hozzá Brown. Az ő aktív és elkötelezett Facebook-közönsége jól mutatja, hogy egyre többen fordulnak a közösségi médiához hírek és időjárási frissítések érdekében – az Egyesült Államokban a felnőttek 20%-a így szerzi be ezeket az információkat a Pew Research Center adatai szerint. Az emberek ugyanolyan figyelmet fordítanak a Facebook-influenszerekre, mint a újságírókra és a mainstream médiára, sőt sok esetben még nagyobb figyelmet szentelnek nekik, mint a mainstream képviselőinek a YouTube-on, Instagramon és TikTokon, ahogy azt a Reuters Institute és az Oxfordi Egyetem tanulmánya is mutatja.

Daniel Angus professzor, a Queenslandi Technológiai Egyetem Digitális Média Kutatóközpontjának igazgatója elmondta, hogy amikor ő maga is felfedezte a heves esőzések és áradások hatását a Brisbane-i Tropic Cyclone Alfred idején, inkább az Ausztrál Meteorológiai Hivatal hivatalos tanácsaira támaszkodott, mivel úgy véli, hogy ők nyújtják a legpontosabb előrejelzéseket és figyelmeztetéseket. Angus professzor felismeri, hogy a meteorológiai influenszerek, mint Brown Wally’s Weather-e a mainstream média és a kormányzati források iránti közszolgálati bizalmatlanság következményeként népszerűséget nyertek, mivel kitöltik a lefedettség és a kapcsolódás hiányosságait. „A meteorológiai influenszerek népszerűsége, különösen vidéki és regionális területeken, annak köszönhető, hogy nagyon lokalizált, valós idejű frissítéseket nyújtanak, amelyeket a mainstream média gyakran figyelmen kívül hagy” – mondta Angus professzor. „Közvetlen kapcsolatot építenek ki a közönséggel, személyre szabott elemzéseket nyújtanak, és válaszolnak a közösség aggályaira olyan módon, ahogyan a hagyományos hírszolgáltatók általában nem teszik.”

Bár a meteorológiai influenszerek hitelessége nőtt, Angus professzor felhívta a figyelmet arra is, hogy a pánikkeltésre való hajlamuk problémát jelent. A Townsville-i Higgins Storm Chasing, amely szintén közösségi média előrejelzőként működik, kritikát kapott, mert 2018-ban történelmi csapadékról és áradásokról számolt be egy millió Facebook-követőjének, ami végül nem következett be. „A meteorológiai influenszerek gyakran hajlamosak a túlzó állításokra, mivel nem tartoznak a mainstream és hivatalos kormányzati forrásokhoz hasonló felelősségre” – magyarázta Angus professzor. „A meteorológusoknak felelősségük van abban, amit mondanak, míg a Higginshez hasonlók esetében végső soron nulla felelősség van, ha teljesen elrontják.”

Andrew Brown, aki önállóan tanulta meg a meteorológiát, IT-mesterképzéssel és számos más technológiai képesítéssel rendelkezik, hatalmas összegeket fektetett az előrejelző berendezésekbe, és három éve bevezette a fizetős előfizetéseket, de ezek főként csak a költségeit fedezik. A mesterséges intelligencia fejlődése lehetővé teszi számára, hogy pontosabban elemezze az adatokat és kommunikálja azokat követőivel. Brown szeretné, ha a Wally’s Weather esetében még szélesebb körben elérhetővé válna, de azt is tudja, hogy ehhez időre van szüksége. Különösen szeretné elkerülni, hogy az oldal arca legyen, mivel eddig sikerült elkerülnie a nyilvánosságot. „Nem keresem a figyelmet, mert szeretem, ha az utcán sétálva nem zaklatnak. Már voltam rádióinterjún, és amikor elmentem a beszélgetőpartnerem mellett, nem tudta, ki vagyok” – mondta Brown. „Néha a sorban állva hallom az embereket beszélgetni az oldalról, és fogalmuk sincs, hogy ott vagyok.”

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/cql6vgwyv4xo

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük