
Milyen megállapodás született az Egyesült Királyság és az Egyesült Államok vámtarifáiról?
Az Egyesült Királyság és az Egyesült Államok között megszületett egy megállapodás, amely a két ország közötti kereskedelemre vonatkozó vámokat érinti. Donald Trump, az Egyesült Államok elnöke, még mindig érvényben tartja a világ számos országából érkező importokra kivetett 10%-os vámot, amely a legtöbb brit terméket érinti, amikor azok belépnek az Egyesült Államokba. Azonban a legújabb megállapodás néhány brit exportáru, például autók, acél és alumínium vámját csökkentette vagy eltüntette. Az elnök a közösségi médiában bejelentette, hogy ez egy „nagyszabású kereskedelmi megállapodás”, amit sokan vitatnak, hiszen nem rendelkezik azzal a hatáskörrel, hogy a korábban India és az Egyesült Királyság által véglegesített szabadkereskedelmi egyezményt aláírja – ez a Kongresszus hatáskörébe tartozik. A Kongresszusnak jóvá kell hagynia a kereskedelmi megállapodásokat, ami hosszabb időt igényel, mint a Trump által bevezetett vámok 90 napos felfüggesztése.
A megállapodás keretein belül Trump által bevezetett 25%-os vám a gépjárművekre és autóalkatrészekre vonatkozóan, amely a meglévő 2,5%-os vámon felül érkezett, 10%-ra csökkent, de csak maximum 100 000 brit autóra vonatkozik. Ez a szám megegyezik azzal az autóexporttal, amelyet az Egyesült Királyság az előző évben az Egyesült Államokba küldött. Azonban bármilyen autó, amely a kvóta felett kerül exportálásra, 27,5%-os import vám alá esik. Az autók képezik az Egyesült Királyság legnagyobb exporttermékét az Egyesült Államok felé, tavaly körülbelül 9 milliárd font értékben. A Jaguar Land Rover, amely autóinak csaknem negyedét az Egyesült Államokba exportálja, üdvözölte a megállapodást, mondván, hogy ez „nagyobb bizonyosságot biztosít az iparunk számára”. Ugyanakkor az autóipari vezetők figyelmeztettek arra, hogy a kvóta versenyképes exportkorlátokat szabhat meg.
Bár az Egyesült Királyság jelenleg 10%-os vámot vet ki az amerikai autóimportokra, nem világos, hogy van-e változás ebben a kérdésben. Az Egyesült Államok korábban követelte a vám csökkentését 2,5%-ra, és Rachel Reeves, a brit pénzügyminiszter jelezte, hogy nyitott erre a lehetőségre. Trump bejelentette, hogy a Rolls-Royce motorok és repülőgéprészek vámmentesen exportálhatók az Egyesült Államokba. A márciusban bevezetett 25%-os acél- és alumíniumimport vámot eltörölték, ami kedvező hír a British Steel számára, amelyet a kormány irányítása alá vontak, miután nehézségekkel küzdött a működés fenntartása érdekében.
A Fehér Ház azonban közölte, hogy kvótát fognak bevezetni a „legkedvezőbb nemzeti árakra” a brit acél és alumínium, valamint bizonyos acél- és alumíniumtermékek esetében. Jelenleg nem világos, hogy az Egyesült Királyság mennyi ilyen terméket exportálhat az Egyesült Államokba a kvóta rendszerén belül anélkül, hogy többet kellene fizetnie. Az sem egyértelmű, hogy a vám eltörlése vonatkozik-e az acélalapú termékekre, és hogy csak az Egyesült Királyságban olvasztott és öntött acél fog-e hasznot húzni ebből a megállapodásból.
Bár az Egyesült Királyság viszonylag kis mennyiségű acélt és alumíniumot exportál az Egyesült Államokba – összesen körülbelül 700 millió font értékben –, az acél- és alumíniumtermékekből készült termékek, mint például edzőgépek, bútorok és gépek, sokkal nagyobb értéket képviselnek, körülbelül 2,2 milliárd fontot, ami a tavalyi brit export 5%-át teszi ki. A Steel UK ipari szövetség közölte, hogy „számos akadályt kell leküzdeniük” ahhoz, hogy a brit acélipar élvezhesse a megállapodás előnyeit. Az iparági szereplőknek tudniuk kell, hogy milyen ellátási lánc feltételeknek kell megfelelniük, mik a kvóták és mikor lépnek életbe.
A gyógyszerekkel kapcsolatos megállapodás részletei továbbra is ismeretlenek, de az Egyesült Királyság jelezte, hogy folytatni fogják a munkát ezen a területen és a fennmaradó kölcsönös vámokkal. Az Egyesült Államok azt mondta, hogy a két ország „hamarosan jelentősen kedvezőbb elbánásról” fog tárgyalni a gyógyszerek tekintetében. A gyógyszerek a brit export egyik legfontosabb termékét képezik az Egyesült Államok felé – tavaly ezek értéke 6,6 milliárd font volt, így a második legnagyobb exporttermékké váltak. Az Egyesült Államok negyedik legnagyobb exportterméke az Egyesült Királyság felé, értéke tavaly 4 milliárd font volt.
A legtöbb ország, beleértve az Egyesült Államokat is, kevés vagy egyáltalán nem vet ki vámot a kész gyógyszerekre, egy olyan megállapodás részeként, amelynek célja a gyógyszerek megfizethetőségének fenntartása. Az elnök eddig nem jelentett be kereskedelmi korlátozásokat a gyógyszerekre. A megállapodásban nem történt változás az Egyesült Királyság 2%-os digitális szolgáltatási adója terén, ami szintén vitás kérdés. Azok a vállalkozások, amelyek közösségi médiát, keresőmotorokat vagy online piactereket üzemeltetnek, kötelesek ezt az adót megfizetni, ha globális bevételük meghaladja az 500 millió fontot, és évente 25 millió font bevételt realizálnak brit felhasználóktól. Ez a küszöbérték könnyen teljesíthető az olyan amerikai technológiai óriások számára, mint a Meta, Google vagy Apple. A brit kormány állítása szerint az első évben majdnem 360 millió font bevételt realizált az amerikai technológiai cégektől.
A brit kormány közölte, hogy „megegyeztek a digitális kereskedelmi megállapodás kidolgozásában”, de az amerikai kormány csalódottságát fejezte ki amiatt, hogy az Egyesült Királyság nem volt hajlandó teljes mértékben foglalkozni az adó kérdésével. Az Egyesült Államok szerint az adó diszkrét, igazságtalan, és azt azonnal el kell távolítani. Az amerikai marhahús exportja az Egyesült Királyságba eddig 20%-os vám alá esett, 1000 tonnás kvóta mellett. Az Egyesült Királyság eltörölte ezt a vámot, és a kvótát 13 000 tonnásra emelte, a Fehér Ház dokumentuma szerint. Cserébe az Egyesült Királyság az alacsonyabb árfolyamon kapott kvótát hasonlóan más országokhoz.
Fontos megemlíteni, hogy a meg

